Zijn er nog vragen? Groep 6, 7 en 8: in de klas of het museum

Zijn er nog vragen?

Hoe presenteer je jouw onderzoek als een wetenschapper? Ontdek het zelf!

Onderzoek presenteren 

Presenteren is een belangrijke vaardigheid voor onderzoekers in de dop en een vast onderdeel van het onderzoekend leren. Als echte wetenschappers gaan leerlingen aan de slag met een onderzoek en presenteren het doorlopen proces aan elkaar.

Locatie: in de klas of in het museum
Duur programma: 1,5 uur
Doel van het programma:

  • Leerlingen ontwikkelen de vaardigheden om op verschillende manieren hun onderzoek uit te werken en/of te presenteren. Hierbij is er niet alleen aandacht voor het onderzoeksresultaat, maar ook voor het proces. 
  • Leerlingen werken volgens de methode van het onderzoekend leren.

De les in de klas sluit aan op het programma ‘Wegwijs in de bibliotheek’ van de Bibliotheek Utrecht. Leerlingen starten daar hun onderzoek naar lucht. De les is zowel in combinatie als los te boeken. Boek hier je bezoek aan de bibliotheek

Verloop van het bezoek

Confrontatie
 “Mijn presentatie gaat over onderzoek naar lucht.
  Lucht is heel sterk. Zo sterk als 16 paarden.
  Dit was mijn presentatie over onderzoek naar lucht.”

Wat valt de leerlingen op? Samen kijken de leerlingen kritisch naar de presentatie. Wat missen ze?

Onderzoeken
Wat kun je onderzoeken over de kracht van lucht? Leerlingen zetten een eigen onderzoek op met de wind, vacuüm- en pneumatiekmaterialen.

Presenteren
Waar was je nieuwsgierig naar? Hoe heb je dat vervolgens onderzocht en wat kwam daar uit? Als echte wetenschappers hebben de leerlingen niet alleen aandacht voor het onderzoeksresultaat maar ook voor het proces.