Oma, wat heeft u grote tanden... Groep 3, 4 en 5: in de klas of het museum

Oma, wat heeft u grote tanden...

Heb jij al grote-mensentanden? Lijkt jouw gebit op dat van een dier?

Leerlingen bekijken hun eigen gebit en onderzoeken echte dierengebitten. Op speelse wijze ontdekken ze of hun gebit anders is dan dat van een dier en hoe je aan de tanden van een dier kan zien wat hij eet.

Locatie: in de klas of in het museum 
Duur programma: 1,5 uur
Doel van het programma:

  • Leerlingen ervaren verschillende tanden en kiezen
  • Leerlingen leren tanden en kiezen te vergelijken
  • Leerlingen leren een relatie te leggen tussen gebit en voedsel

Verloop van het bezoek

Confrontatie
Het programma gaat spannend van start met voelzakjes. De leerlingen ontdekken dat er verschillende dierentanden in de zakjes zitten. Welke zijn het? Voordat de leerlingen dierentanden gaan onderzoeken, bekijken ze eerst hun eigen gebit.

Verkennen
Leerlingen leren wat snijtanden, hoektanden en kiezen zijn. Ze bekijken echte dierenschedels en letten vooral op de tanden. Die zien er heel verschillend uit. Waar heeft dit mee te maken? Kun je aan een gebit zien wat het dier eet?

Onderzoeken
In groepjes krijgen de leerlingen een schedel. Door middel van De Grote Tandenquiz onderzoeken ze het gebit van het dier nauwkeurig. Welke vorm hebben de tanden?

Conclusie
Door middel van een spel met dierengeluiden, knuffels en speelgoedvoedsel trekken de leerlingen hun conclusie. Valt hen iets op aan de tanden van dieren die vlees eten? Wat is het voedsel van dieren met platte kiezen?