Botanisch onderzoek

De geschiedenis van de tuin van de Universiteit Utrecht gaat ver terug. In eerste instantie werd de tuin in 1639 aangelegd bij Sonnenborgh, waar nu het gelijknamige museum is gevestigd. In 1723 bleek Sonnenborgh te klein. De Hortus Botanicus werd daarom ingericht aan de Nieuwegracht. Daar deden studenten kennis op over planten, met name over hun medicinale kracht.

Na de Tweede Wereldoorlog verhuisden de Universiteit en de tuinen grotendeels naar De Uithof. De tuin raakte hierdoor in verval. Met deze dreiging werd de Stichting Vrienden van de Oude Hortus opgericht en werd er succesvol actie gevoerd. Met de komst van het Universiteitsmuseum was het tweede leven van de Oude Hortus een definitief feit.

Wetenschap in de Oude Hortus

Lees hieronder meer over wetenschap in de Oude Hortus.