Terug naar de agenda
Summertime: graphics and ceramics.

Summertime: graphics and ceramics.

11 jun - 11 sep 2017

Vanaf 11 juni t/m 11 september 2017 is het keramiekwerk van Frederike Doeleman te zien in Museumcafé Ginkgo.

Frederike Doeleman maakt al sinds de jaren 80 handgevormd keramisch werk. Ze heeft bij verschillende keramisten gewerkt. Artibus (voorheen Academie voor beeldende kunsten) in Utrecht is hier één van. Ze werkt met verschillende soorten klei en past verschillende decoratietechnieken toe zoals engobes, oxides en glazuren. Het werk wordt deels electrisch, deels raku gestookt waardoor het zwart craqueleert. Vaak worden de keramische stukken gecombineerd met andere materialen, zoals lood, touw en ijzerdraad.

Inspiratie
Ze vindt haar inspiratie in universele thema’s zoals schoonheid, vrijheid, gevangenschap en de zoektocht naar evenwicht. Hierbij laat ze de fantasie aan de kijker over. Objecten, geïnspireerd door de Japanse verpakkingskunst van kleine levenswaar die meestal in bladeren verpakt wordt, leidde tot de serie Bladeren en Bundelen.  Uit het thema ‘schuilplaatsen’ is de serie Nestschalen en Schaalnesten ontstaan. Frederike Doeleman maakte hiervoor schaal- en komvormen die associaties oproepen met vogelnesten. Ook maakte ze de serie Gatenpot- en schaalvormen geinspireerd op insectennestjes en -holletjes. 

Monotypetechniek
Sinds 2012 heeft Frederike Doeleman haar eigen atelier in Zuid-Frankrijk, en werkt daar voornamelijk met een speciale monotypetechniek. Zij werkt bij deze techniek met drukinkten op oliebasis. Soms werkt zij in de monotype nog door met pen, potlood, pastelkrijt of verf. Haar eerste solo-expositie met dit werk vond plaats in 2016 in de Jardin Médiéval – een middeleeuwse kruidentuin met oude gebouwen -  in het centrum van Uzès, Zuid-Frankrijk.

Natuur
De natuur is een belangrijke inspiratiebron voor haar werk op papier: de schoonheid en voortzetting van het leven, verbeeld door de elementen (lucht, vuur, water en aarde), bomen en planten, dieren zijn hierbij belangrijk. Het ginkgoblad komt weer terug, net als nestvormen. Daarnaast ontstaan er ook series met abstract werk, veelal geïnspireerd door grote kunstenaars als Mark Rothko en Pierre Soulages.