Wat vertelt het skelet? Klas 1 en 2 - biologie

Wat vertelt het skelet?

Wat kunnen botten ons precies vertellen? Zie je aan een skelet hoe een dier zich voortbeweegt of wat hij eet?

Gewapend met een camera onderzoeken leerlingen de botten in het museum. Ze verzamelen gegevens en ontdekken van alles over de vorm en functie van het skelet en wat het over de leefwijze van het dier zegt.

DOELEN

  • Leerlingen vergelijken twee skeletten met elkaar
  • Leerlingen leggen een relatie tussen de bouw van het skelet en de leefwijze
  • Leerlingen leren dat de bouw van het skelet is aangepast aan de leefwijze van het betreffende dier

VERLOOP VAN HET BEZOEK

Confrontatie
De leerlingen starten met het bekijken van echte botten en schedels. Hoe kunnen we aan de hand van botten bepalen welk dier het is? En kun je iets zeggen over hoe het dier leefde? Waar zie je dat aan?

Verkennen
De leerlingen maken onder begeleiding van een publieksbegeleider een kort rondje door het museum. Ze bezoeken verschillende zalen en vergelijken skeletten met elkaar. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen gebitten? Hoe zien de ledematen er uit? Wat kun je ontdekken over de zintuigen? Wat zegt dit over de leefwijze van het dier? Hierna kiezen leerlingen in groepjes een eigen onderzoek uit een kaartenbak.

Onderzoeken
De leerlingen vergelijken twee dieren met elkaar om hun onderzoeksvraag te beantwoorden. Ze maken foto’s, aantekeningen en doen metingen aan hun dieren.

Conclusie
Op basis van hun resultaten trekken leerlingen een conclusie over hun onderzoeksvraag. Hierna presenteren de leerlingen hun onderzoek door middel van een speedpresentatie van 1 minuut aan de rest van de klas. De conclusies worden klassikaal besproken en er wordt een gezamenlijke eindconclusie geformuleerd.

Tijdsduur: 1,5 uur