Zijn er nog vragen? Groep 6, 7 en 8

Zijn er nog vragen?

Met collectie, speciale modellen en experimenten leren de kinderen zelf onderzoeken en presenteren.

Onderzoek presenteren - in de klas of in het museum

Tijdsduur: 1,5 uur

Met collectie, speciale modellen en experimenten geven de leerlingen zelf een wervelende presentatie show in de klas of in het Universiteitsmuseum. Dan zijn de leerlingen aan de beurt; hoe presenteer je in woord en beeld en hoe maak je gebruik van verschillende vormen? Presenteren is een belangrijke vaardigheid voor onderzoekers in de dop en een vast onderdeel van het onderzoekend leren. Leerlingen worden gestimuleerd om de toegevoegde waarde en kracht van hun onderzoek te verwoorden en te verbeelden en worden gemotiveerd om verder te gaan met onderzoek.

Doel van het programma:

  • Leerlingen ontwikkelen de vaardigheden om op verschillende manieren hun onderzoek uit te werken en/of te presenteren. Hierbij is er niet alleen aandacht voor het onderzoeksresultaat maar ook voor het proces. 
  • Leerlingen werken volgens de methode van het onderzoekend leren.

Het programma wordt aangeboden in de klas en in het Universiteitsmuseum. De les in de klas sluit aan op het programma ‘Wegwijs in de bibliotheek’ van de Bibliotheek Utrecht. Leerlingen gaan verder met het onderzoek dat ze in de bibliotheek hebben gedaan.

Boek hier je bezoek aan de bibliotheek