bakfiets klas met leerling bakfiets - klas Bakfiets
Groep 5, 6 en 7: in de klas

Een bak vol botten

Botten onderzoeken, skeletten van zoogdieren met elkaar vergelijken en kennismaken met wetenschappelijk onderzoek... en dat gewoon in de klas!

Met een koffer of bakfiets vol botten komt een medewerker van het Universiteitsmuseum Utrecht naar scholen in Nederland. Niemand weet van welke dieren de botten te zijn of waar ze vandaan komen. Kunnen de leerlingen hierachter komen? Leerlingen gaan op zoek naar antwoorden door het vergelijken van echte botten, foto's van skeletten en determineerschema's. Dit programma is geschikt voor groep 5 t/m 8 (natuur en techniek). 

Doel van het programma

  • Leerlingen vergelijken de skeletten van zoogdieren met elkaar
  • Leerlingen maken kennis met het bouwplan van een zoogdierskelet
  • Leerlingen maken kennis met het doen van onderzoek
  • Leerlingen oefenen met het gebruik van bronnen

Verloop van het bezoek

Confrontatie
Een medewerker van het Universiteitsmuseum komt het klaslokaal binnen met een doos vol botten. Er is een pakket met botten bij het museum afgeleverd en niemand weet waar ze vandaan komen.

Verkennen
Leerlingen bestuderen in groepjes van vier een van de botten uit het pakket. Ze formuleren een verwachting, welk bot het is en van welk dier.

Onderzoeken
Door middel van echt botmateriaal, foto’s van skeletten uit het Universiteitsmuseum en determineerschema’s onderzoeken de leerlingen welk bot het is en van welk dier.

Conclusie
De leerlingen presenteren aan elkaar welk bot ze hebben onderzocht en hun bevindingen. Deze informatie neemt de medewerker van het Universiteitsmuseum mee naar het museum.